Program
Projekt pt. „PROGRESS - Rozwój naukowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w naukach o zarządzaniu i jakości” dofinansowany ze środków Ministra Nauki w ramach Programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”. Wartość dofinansowania projektu wynosi 1 551 000,00 zł. Nr RID/SP/0023/2024/01
Szkolenie w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych
i nawiązywania współpracy z ośrodkami w kraju i za granicą
w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości
Cel szkolenia:
Wzrost kompetencji pracowników WZNJ i doktorantów w zakresie przygotowania i realizacji badań naukowych i intensyfikacja współpracy z otoczeniem zewnętrznym w celu komercjalizacji wyników badań naukowych.
Termin szkolenia:
23-24 września 2024 rok
Dzień I 23.09.2024
9:00-11:15 zajęcia (3 godziny lekcyjne) Metodologia badań. Jak przygotować i zrealizować własny projekt badawczy cz. I
Znaczenie metodologii dla realizacji projektu badawczego, istota metody naukowej, podstawowe cele badań, różnica między badaniami eksploracyjnymi, opisowymi i wyjaśniającymi. Etapy i przebieg procesu badawczego, znaczenie poszczególnych etapów dla prawidłowego przebiegu procesu badawczego.
11:15-11:30 przerwa
11:30-13:00 zajęcia (2 godziny lekcyjne) Metodologia badań. Jak przygotować i zrealizować własny projekt badawczy cz. II
Pojęcie eksplikacji, operacjonalizacji, hipotezy badawcze – istota, prawidłowe formułowanie. Wyzwania projektu badawczego, minimalizacja potencjalnych błędów i trudności, proces ewaluowania projektów.
13:00-14:00 przerwa obiadowa
14:00-15:45 zajęcia (3 godziny lekcyjne) Badania ilościowe. Budowa kwestionariusza ankiety cz. I
Specyfika badań ilościowych, paradygmat ilościowy. Problemy badawcze szczególnie predestynowane do badań o charakterze ilościowym, mocne i słabe strony metod ilościowych, metody ilościowe vs. metody jakościowe, triangulacja i jej znaczenie w procesie badawczym. Podstawowe metody i techniki stosowane w badaniach ilościowych.
Dzień II 24.09.2024
9:00-11:15 zajęcia (3 godziny lekcyjne) Badania ilościowe. Budowa kwestionariusza ankiety cz. II
Budowa narzędzia badawczego, test istotności pytań kwestionariuszowych. Struktura narzędzia badawczego, preambuła i jej rola w procesie badawczym, formułowanie pytań w kwestionariuszu badawczym. Typy pytań i ich stosowanie, najczęstsze błędy w formułowaniu pytań badawczych i ich eliminacja, rola metryczki w ankiecie.
11:15-11:30 przerwa
11:30-13:00 zajęcia (2 godziny lekcyjne) Badania jakościowe. Analiza danych jakościowych
Istota badań jakościowych, problemy badawcze szczególnie predestynowane do badań jakościowych. Analiza danych jakościowych. Podstawowe metody i techniki badawcze w badaniach jakościowych. Synektyka, myślenie kreatywne, myślenie krytyczne.
13:00-14:00 przerwa obiadowa
14:00-15:45 zajęcia (3 godziny lekcyjne) Komercjalizacja wyników badań i budowanie marki osobistej naukowca
Sposoby komercjalizacji wyników badań. Znaczenie komercjalizacji dla badacza. Strategie prezentowania badań. Medialna widoczność vs. naukowa widoczność, networking w nauce i jego zalety.
Prowadząca:
dr hab. Magdalena Szpunar, prof. Uiwersytetu Śląskiego