Regulamin
REGULAMIN KONKURSU WIEDZY O ZARZĄDZANIU I EKONOMII
§ 1
Organizator
Organizatorem Konkursu wiedzy o zarządzaniu i ekonomii [zwanego dalej Konkursem] jest Uniwersytet Morski w Gdyni, Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości.
§ 2
Cele
Główne cele Konkursu to rozwijanie zainteresowań zarządzaniem i ekonomią wśród uczniów szkół średnich, propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania, kreowanie postaw przedsiębiorczych, a także wskazanie młodzieży możliwych kierunków rozwoju poprzez zachęcanie jej do kontynuowania kształcenia na poziomie studiów wyższych.
§ 3
Uczestnicy
- Do Konkursu mogą przystąpić uczniowie liceów ogólnokształcących i techników oraz szkół branżowych II stopnia.
- W Konkursie może wziąć udział dowolna liczba uczniów z jednej szkoły.
-
Warunkiem przystąpienia do Konkursu jest wyrażenie zgody na przetwarzanie
i nieodpłatne wykorzystywanie danych osobowych oraz wizerunku Uczestnika przez Uniwersytet Morski w Gdyni, dla celów postępowania kwalifikacyjnego, promocyjnych, dokumentowania przebiegu Konkursu, a także na publikowanie sprawozdań z przebiegu
i wyników poszczególnych etapów.
§ 4
Komisja Konkursowa
Całokształtem prac związanych z Konkursem kieruje Komisja Konkursowa wyłoniona spośród pracowników Wydziału powołana przez Dziekana Wydziału Zarządzania i Nauk o Jakości Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Komisja Konkursowa pełni jednocześnie funkcję Jury Konkursu.
§ 5
Adres organizatora Konkursu
Adres organizatora Konkursu to: Uniwersytet Morski w Gdyni, Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości, przy ul. Morskiej 81-87, 81-225 Gdynia.
§ 6
Przebieg Konkursu
Konkurs ma formułę dwuetapową:
- Etap I - w formie testu online, odbędzie się w macierzystych szkołach uczestników konkursu;
- Etap II - w formie testu pisemnego, zostanie przeprowadzony stacjonarnie, pod adresem organizatora konkursu (patrz §5).
§ 7
Harmonogram Konkursu
- Zgłoszenia udziału szkoły do Konkursu wraz z podaniem szacunkowej liczby Uczestników etapu I należy dokonać do dnia 30.10.2024 r.
- Etap I Konkursu odbędzie się dnia 15.11.2024 r. o godz. 9:00. w formie online, w macierzystych szkołach Uczestników.
-
Ogłoszenie wyników I etapu Konkursu i klasyfikacji do etapu II konkursu nastąpi
dodnia 15.11.2024 r. Wyniki zostaną przekazane drogą elektroniczną do Koordynatorów szkolnych. - Etap II Konkursu odbędzie się dnia 29.11.2024 r. Rejestracja Uczestników rozpocznie się o godz. 10.30 w recepcji budynku Wydziału Zarządzania i Nauk o Jakości Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Otwarcie Konkursu nastąpi o godz. 11.00.
- Po zakończeniu etapu II Konkursu rozpocznie się część nieoficjalna Konkursu – Uczestnicy wraz z Koordynatorami szkolnymi wezmą udział w wykładzie otwartym oraz zapoznają się z Uczelnią. W tym czasie Jury Konkursu sprawdzi prace konkursowe.
- Ogłoszenie listy laureatów Konkursu i wręczenie nagród odbędzie się po części nieoficjalnej.
§ 8
Zgłoszenia do Konkursu
- Zgłoszenia udziału szkoły wraz z liczbą uczestników w Konkursie dokonuje Koordynator szkolny, za pomocą formularza rejestracyjnego dla Nauczycieli dostępnego na stronie internetowej Konkursu (link do formularza) w terminie do dnia 30.10.2024 r.
- Koordynatorem szkolnym może być nauczyciel, który zostanie powołany przez Dyrektora szkoły.
- Koordynator szkolny przeprowadza w szkole zwyczajową akcję informacyjną, propaguje Konkurs nadzoruje przygotowania Uczestników do Konkursu.
- Uczestnicy pełnoletni samodzielnie dokonują rejestracji do Konkursu, a w imieniu uczestników niepełnoletnich rejestracji dokonuje rodzic lub opiekun prawny.
- Uczestnik pełnoletni dokonując zgłoszenia do Konkursu, wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych i wykorzystanie wizerunku we własnym imieniu poprzez formularz zgłoszenia uczestnika pełnoletniego (link do formularza).
- W przypadku uczniów niepełnoletnich – rodzic lub opiekun prawny, dokonując zgłoszenia uczestnika do Konkursu, wyraża zgodę na przetwarzanie danych dziecka oraz wykorzystanie jego wizerunku, wypełniając formularz zgłoszenia uczestnika niepełnoletniego (link do formularza).
- Warunkiem koniecznym do udziału w Konkursie jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wykorzystanie wizerunku Uczestników. Treść klauzuli dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystania wizerunku Uczestnika dostępna na stronie https://wznj.umg.edu.pl/regulamin-konkurs oraz w formularzach rejestracyjnych.
- W Konkursie nie mogą uczestniczyć laureaci (Uczestnicy, którzy zajęli miejsca od 1 do 3) w poprzednich edycjach konkursu.
§9
Organizacja I etapu Konkursu
- Etap I Konkursu przeprowadzony zostanie w formie testu online jednokrotnego wyboru. Warunki do jego przeprowadzenia stwarza szkoła we własnym zakresie. Koordynator szkolny na czas trwania pierwszego etapu ma za zadanie zorganizować dla Uczestników stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu.
- Koordynator szkolny z wyprzedzeniem otrzyma link do testu online, który powinien zostać udostępniony Uczestnikom.
- Test w ramach konkursu rozpocznie się dnia 15.11.2024 r. o godz. 9.00 i zakończy o godz. 9.45.
- Koordynator szkolny ma za zadanie czuwać nad prawidłowym przebiegiem Konkursu, nadzorować czas trwania i przypominać Uczestnikom o konieczności przesłania odpowiedzi przez zakończeniem testu.
- Za każdą prawidłową odpowiedź Uczestnik otrzyma 1 punkt.
- Do II etapu Konkursu przechodzi maksymalnie dwóch Uczestników Konkursu z jednej szkoły, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów.
- W przypadku równej liczby punktów uzyskanych przez Uczestników, decyduje czas przesłania odpowiedzi.
- O wynikach I etapu Konkursu i zakwalifikowanych do II etapu, Koordynator szkolny zostanie powiadomiony drogą elektroniczną w terminie do dnia 15.11.2024 r.
§ 10
Organizacja II etapu Konkursu – finał
- Etap II Konkursu odbędzie się dnia 29.11.2024 r. pod adresem organizatora Konkursu, na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości Uniwersytetu Morskiego w Gdyni o godz. 11.00.
- Laureaci I etapu Konkursu przyjeżdżają pod adres organizatora Konkursu pod opieką Koordynatora szkolnego na własny koszt.
- Etap II Konkursu przeprowadzony zostanie w formie testu pisemnego jednokrotnego wyboru.
- Uczestnik Konkursu będzie miał 45 minut na wypełnienie testu. Za każdą prawidłową odpowiedź Uczestnik otrzyma 1 punkt.
§ 11
Ogłoszenie wyników
- Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i wyróżnień, nastąpi niezwłocznie po sprawdzeniu prac konkursowych przez Jury Konkursu, po zakończeniu części nieoficjalnej.
- W przypadku zdobycia tej samej liczby punktów w etapie II konkursu przez Uczestników o wyłonieniu zwycięzcy zdecyduje kolejność oddania testu przez Uczestnika Konkursu.
§ 12
Nagrody i wyróżnienia
- Laureaci Konkursu za zajęcie I, II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe.
- Wszyscy Uczestnicy otrzymają dyplomy uczestnictwa i drobne upominki.
§ 13
Zakres tematyczny i literatura
- Pytania testowe zostaną przygotowane przez Komisję Konkursową na podstawie literatury oraz w odniesieniu do aktualnej sytuacji w Polsce i na świecie.
- Zakres pojęciowy i literatura zalecana w ramach przygotowania do Konkursu:
ZAKRES POJĘCIOWY: ekonomia, mikroekonomia, makroekonomia, koszt alternatywny, popyt, podaż, determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa, rodzaje przedsiębiorstw, teoria kosztów, rynek czynników wytwórczych, produkt krajowy brutto, oszczędności
i inwestycje, ubezpieczenia, cykl koniunkturalny, globalny popyt i globalna podaż i ich determinanty, bezrobocie, system pieniężny i inflacja, pieniądz, bank centralny i polityka pieniężna, Rada Polityki Pieniężnej, banki komercyjne, polski system bankowy, rynek pieniężny i kapitałowy, rodzaje papierów wartościowych, Giełda Papierów Wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, budżet państwa i polityka fiskalna, handel międzynarodowy i kursy walutowe, globalizacja, innowacyjność, współczesny menedżer – role, funkcje, umiejętności, cechy lidera, strategie zarządzania, organizacja, zarządzanie i jego funkcje, zarządzanie organizacją/przedsiębiorstwem, planowanie, w organizacji, motywowanie pracowników, kontrolowanie, struktury organizacyjne, style kierowania, uwarunkowania rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, biznesplan, formy opodatkowania, bilans, rachunek zysków i strat, majątek przedsiębiorstwa, źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa, koszty i przychody w przedsiębiorstwie, próg rentowności, konkurencja i konkurencyjność.
LITERATURA:
- Z. Makieła, T. Rachwał, Krok w przedsiębiorczość. Podręcznik do podstaw przedsiębiorczości dla szkół ponadpodstawowych, Nowa Era, 2020;
- E. Kwiatkowski, R. Milewski, Podstawy ekonomii, WN PWN, Warszawa 2018;
- R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 2013;
- U. Banaszczak-Soroka, Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020;
- H. Hazlitt, Ekonomia w jednej lekcji, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2018;
- M. Regner, Książka dla ludzi mądrych. Mądrzy ciągle się uczą, głupcy wszystko umieją, SBM, 2020;
- S. Flejterski, B. Świecka, Elementy finansów i bankowości, wyd. CeDeWu, Warszawa 2008
- M. Wojtczak, Podstawy finansów publicznych, wyd. Ekonomik, Warszawa 2021
- J. Musiałkiewicz, G. Kwiatkowski, Podstawy Przedsiębiorczości 2.0. Podręcznik. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Szkoła branżowa I stopnia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2020.
§ 14
Postanowienia końcowe
- Decyzje Organizatora są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
- Organizator zastrzega sobie prawo do opublikowania danych personalnych Uczestników Konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zdyskwalifikowania z udziału w Konkursie Uczestnika postępującego nieuczciwie w trakcie testu lub nieprzestrzegającego postanowień Regulaminu.
- Organizator Konkursu zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w Regulaminie.
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem decyduje Komisja Konkursowa.
- Organizator oświadcza, iż dane osobowe uczestników konkursu będą wykorzystywane wyłącznie w celu wyłonienia zwycięzcy i przyznania nagrody.
- Poprzez podanie danych uczestnik konkursu oraz reprezentowana przez niego szkoła wyrażają zgodę na ich opublikowanie na stronie internetowej Uczelni.
§ 15
Kontakt w sprawie konkursu
Osobą udzielającą szczegółowych informacji na temat Konkursu jest: Sekretarz konkursu:
dr Monika Szyda, tel. 518-44-79-59, e-mail: konkurs_ziewznj.umg.edu.pl
Administratorem danych osobowych jest Uniwersytet Morski w Gdyni. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (email: iodumg.edu.pl). Zasady przetwarzania danych osobowych zawarto na stronie https://www.umg.edu.pl/prywatnosc/